SAOPŠTENJE
Obrazovanje - Osnovno obrazovanje
23.01.2025
Konačni rezultati Periodika objavljivanja: godišnja

Osnovno obrazovanje - početak 2024/2025. i kraj 2023/2024. školske godine

U školskoj 2024/2025. nastavu pohađa 500 732 redovna učenika u 1 131 redovnoj osnovnoj školi. Prvi razred je upisalo 62 327 novih školaraca.

Na kraju školske 2023/2024. godine prvi ciklus osnovnog obrazovanja (4. razred) završilo je 61 452 učenika, dok je kompletnu osnovnu školu (8. razred) završilo 62 718 učenika.

Početak: U školskoj 2024/2025. godini u Republici Srbiji osnovno obrazovanje se realizuje u 1 131 redovnoj osnovnoj školi, u 46 škola za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom i 34 škole za obrazovanje odraslih. Nastavu pohađa ukupno 510 334 učenika, 500 732 u redovnim školama, 3 494 u školama za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom i 6 108 u školama koje organizuju program za obrazovanje odraslih.

Prvi ciklus redovnog osnovnog obrazovanja (1-4. razreda) pohađa ukupno 252 383 učenika, od čega nešto više dečaka (51,4%) nego devojčica (48,6%), dok drugi ciklus (5-8. razreda) pohađa 248 349 učenika – 51,3% dečaka i 48,7% devojčica.

Nastavu realizuje ukupno 52 174 nastavnika, od kojih su većina (75,9%) žene. S punim radnim vremenom radi 31 522 nastavnika, odnosno 60,4% njih.

Kraj: Na kraju školske 2023/2024. godine u Republici Srbiji nastava se odvijala u 1 132 redovne osnovne škole. Nastavu je pohađalo ukupno 502 127 redovnih učenika. Prvi ciklus osnovnog obrazovanja (4. razred) završilo je 61 452 učenika, dok je kompletnu osnovnu školu (8. razred) završilo 62 718 učenika.

Nastavu prema individualnom obrazovnom planu (IOP) pohađalo je ukupno 20 596 učenika, 10 966 po IOP-u 1 i 9 630 po IOP-u 2.

Tabela 1. Redovne osnovne škole, škole za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, škole za obrazovanje odraslih i učenici prema polu, po regionima, početak školske 2024/2025.

  Osnovne škole Učenici
redovne za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom za obrazovanje odraslih u redovnim školama u školama za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u školama za obrazovanje odraslih
svega učenice svega učenice svega učenice
REPUBLIKA SRBIJA113146345007322437073494113661083091
SRBIJA – SEVER5292715269493131317245677627741376
Beogradski region1791441340626548112984041271667
Region Vojvodine35013111354316583611583721503709
SRBIJA – JUG6021919231239112390103836033341715
Region Šumadije i Zapadne Srbije32387133586646884811711855911
Region Južne i Istočne Srbije279111297653477025571891479804
Region Kosovo i Metohija---------------------------

Tabela 2. Odeljenja i učenici redovnih osnovnih škola, prema razredima i polu, po regionima, početak školske 2024/2025.

    Ukupno Razred
I II III IV V VI VII VIII
REPUBLIKA SRBIJAOdeljenja2442429802943292129543142315131373196
Učenici – svega5007326232763123628806405362001627506136262236
Od toga: učenice2437073039330509306823111230234305782980330396
SRBIJA – SEVEROdeljenja1248515831553153515441558155815691585
Učenici – svega2694933382033997342573459733362336433283432983
Od toga: učenice1313171648916449167711681016271164671598016080
Beogradski regionOdeljenja5453693676678690673675677691
Učenici – svega1340621669116781170211735416527168651630716516
Od toga: učenice6548181668095839084488034831480108024
Region VojvodineOdeljenja7032890877857854885883892894
Učenici – svega1354311712917216172361724316835167781652716467
Od toga: učenice6583683238354838183628237815379708056
SRBIJA – JUGOdeljenja1193913971390138614101584159315681611
Učenici – svega2312392850729126286232945628639291072852829253
Od toga: učenice1123901390414060139111430213963141111382314316
Region Šumadije i Zapadne SrbijeOdeljenja6761809793790800885899881904
Učenici – svega1335861636616731165551700016378169761647117109
Od toga: učenice6468878468129807781867940822879628320
Region Južne i Istočne SrbijeOdeljenja5178588597596610699694687707
Učenici – svega976531214112395120681245612261121311205712144
Od toga: učenice4770260585931583461166023588358615996
Region Kosovo i Metohija---------------------------

Tabela 3. Nastavnici u redovnom osnovnom obrazovanju prema polu, dužini radnog vremena, po regionima, početak školske 2024/2025.

  Ukupno Sa punim radnim vremenom
svega žene svega žene
REPUBLIKA SRBIJA52174395803152225815
SRBIJA – SEVER24531196181584713536
Beogradski region10141841777646671
Region Vojvodine143901120180836865
SRBIJA – JUG27643199621567512279
Region Šumadije i Zapadne Srbije153051135591037254
Region Južne i Istočne Srbije12338860765725025
Region Kosovo i Metohija------------

Tabele

Metodološka objašnjenja

Podaci o osnovnom obrazovanju na kraju školske 2023/2024. i početku 2024/2025. godine dobijeni su preuzimanjem podataka iz baze Ministarstva prosvete – Jedinstvenog informacionog sistema prosvete (JISP). Od početka školske 2022/2023. godine, Republički zavod za statistiku više ne sprovodi redovna statistička istraživanja o osnovnom obrazovanju, u kome su osnovne škole dostavljale statističke izveštaje sa stanjem na početku i kraju školske godine.

Podaci prikazani u ovom saopštenju odnose se na nivoe obrazovanja ISCED 1 i ISCED 2 prema Međunarodnoj standardnoj klasifikaciji obrazovanja (ISCED 2011).

Osnovna škola je ustanova za obavljanje delatnosti u oblasti osnovnog obrazovanja. Njen zadatak je da omogući kvalitetno obrazovanje i vaspitanje za svako dete i učenika, pod jednakim uslovima, bez obzira gde se škola nalazi, odnosno gde se odvija nastava. Redovna škola je ustanova koju pohađaju redovni učenici, odnosno učenici koje ne pohađaju specijalnu školu ili školu za obrazovanje odraslih.

Osnovna škola može raditi kao potpuna (osmorazredna) i nepotpuna (sa manje od osam razreda) osnovna škola. Učenici od prvog do četvrtog razreda pohađaju razrednu, a od petog do osmog predmetnu nastavu.

Učenik sa smetnjama u razvoju i invaliditetom stiče osnovno obrazovanje i vaspitanje po pravilu u školi zajedno sa ostalim učenicima, a kada je to u najboljem interesu učenika u školi za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, u skladu sa Zakonom.

Individualni obrazovni plan (IOP) je poseban dokument kojim se planira dodatna podrška u obrazovanju i vaspitanju za određeno dete i učenika i njegov cilj je optimalni razvoj deteta, uključenje u vršnjački kolektiv i zadovoljenje obrazovno vaspitnih potreba deteta i učenika.

IOP 1 je prilagođen program u kome se planira pružanje podrške koja se odnosi na prilogiđavanje prostora i uslova u kojima se uči, prilagođavanje metoda rada, udžbenika i nastavnih sredstava, aktivnosti i njihov raspored, kao i lica koja pružaju podršku.

IOP 2 je izmenjen program u kome se planira prilagođavanje opštih ishoda obrazovanja i vaspitanja, prilagođavanje posebnih standarda postignuća učenika u odnosu na propisane i prilagođavanje sadržaja za jedan, više ili sve predmete.

Od 1999. godine, Republički zavod za statistiku ne raspolaže podacima za AP Kosovo i Metohija, tako da oni nisu sadržani u obuhvatu podataka.