Početak: U školskoj 2023/24. godini nastava se odvija u 493 redovne srednje škole (444 državne i 49 privatnih) i u 26 državnih škola za učenike sa smetnjama u razvoju. Redovne srednje škole pohađa 225 423 učenika, skoro podjednak broj učenica (112 710) i učenika (112 713). Škole za učenike sa smetnjama u razvoju pohađa 1 556 učenika – 546 učenica (35,1%) i 1 010 učenika (64,9%).
Najveći broj učenika (97,8%) upisuje i pohađa državne škole ,a privatne škole pohađa oko 2,2% učenika. Privatne škole pohađaju uglavnom deca iz regiona Srbija – sever (oko 58,4% učenika koji su izabrali privatnu školu su iz Beogradskog regiona i oko 26,7% iz Regiona Vojvodine), a oko 14,9% dece je iz regiona Srbija – jug.
Kraj: U školskoj 2022/23. godini u 495 redovnih srednjih škola nastavu je pohađalo 232 534 učenika – 115 184 učenica (49,5%) i 117 350 učenika (50,5%). Škole za učenike sa smetnjama u razvoju (27) pohađalo je 1 670 učenika – 609 učenica (36,5%) i 1 061 učenik (63,5%).
Tabela 1. Učenici upisani u srednje škole prema polu, obliku svojine škola koje pohađaju i regionima, početak školske 2023/2024.
Redovne srednje škole | Škole za učenike sa smetnjama u razvoju | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
ukupno | učenice | učenici | ukupno | učenice | učenici | ||
REPUBLIKA SRBIJA | Državne | 220375 | 110529 | 109846 | 1556 | 546 | 1010 |
Privatne | 5048 | 2181 | 2867 | - | - | - | |
SRBIJA – SEVER | Državne | 112747 | 56919 | 55828 | 1102 | 391 | 711 |
Privatne | 4295 | 1652 | 2643 | - | - | - | |
Beogradski region | Državne | 57276 | 28871 | 28405 | 530 | 187 | 343 |
Privatne | 2947 | 1110 | 1837 | - | - | - | |
Region Vojvodine | Državne | 55471 | 28048 | 27423 | 572 | 204 | 368 |
Privatne | 1348 | 542 | 806 | - | - | - | |
SRBIJA – JUG | Državne | 107628 | 53610 | 54018 | 454 | 155 | 299 |
Privatne | 753 | 529 | 224 | - | - | - | |
Region Šumadije i Zapadne Srbije | Državne | 63011 | 31594 | 31417 | 223 | 85 | 138 |
Privatne | 246 | 169 | 77 | - | - | - | |
Region Južne i Istočne Srbije | Državne | 44617 | 22016 | 22601 | 231 | 70 | 161 |
Privatne | 507 | 360 | 147 | - | - | - | |
Region Kosovo i Metohija | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
Tabela 2. Srednje škole i učenici prema polu i regionima, kraj školske 2022/2023.
Redovne srednje škole | Škole za učenike sa smetnjama u razvoju | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
škole | učenici | škole | učenici | |||||
ukupno | učenice | učenici | ukupno | učenice | učenici | |||
REPUBLIKA SRBIJA | 495 | 232534 | 115184 | 117350 | 27 | 1670 | 609 | 1061 |
SRBIJA – SEVER | 242 | 117949 | 58387 | 59562 | 14 | 1160 | 429 | 731 |
Beogradski region | 107 | 59760 | 29376 | 30384 | 5 | 578 | 204 | 374 |
Region Vojvodine | 135 | 58189 | 29011 | 29178 | 9 | 582 | 225 | 357 |
SRBIJA – JUG | 253 | 114585 | 56797 | 57788 | 13 | 510 | 180 | 330 |
Region Šumadije i Zapadne Srbije | 135 | 66720 | 33077 | 33643 | 6 | 254 | 95 | 159 |
Region Južne i Istočne Srbije | 118 | 47865 | 23720 | 24145 | 7 | 256 | 85 | 171 |
Region Kosovo i Metohija | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
Redovnu srednju školu završilo je 59 128 učenika i skoro je podjednak procenat učenica (49,4%) i učenika (50,6%). Četvorogodišnje srednje škole završilo je oko 84,4% učenika (26,3% gimnaziju i 58,1% četvorogodišnju srednju stručnu školu). Srednju stručnu školu u trajanju od tri godine završilo je 15,6% učenika. Posmatrano prema polu - 59,2% učenica završilo je četvorogodišnju srednju stručnu školu, 31,5% gimnaziju i svega 9,3% trogodišnju stručnu školu. Takođe, učenici u velikom procentu završavaju četvorogodišnju srednju stručnu školu (oko 58%). Učenici gimnaziju završavaju u nešto manjem procentu nego učenice (21,4%), ali trogodišnju stručnu školu, koja ih vodi direktno na tržište rada, završavaju u znatno većem procentu u odnosu na njih (21,7%).
Opšte srednje obrazovanje – gimnaziju, završilo je nešto više od četvrtine svih učenika koji su završili srednju školu (26,4%), a skoro tri četvrtine učenika je završilo stručnu školu. Posmatrano prema područjima rada, mladi najčešće završavaju obrazovne profile iz područja rada „Elektrotehnika“ (12,5%); „Ekonomija, pravo i administracija“ (11,7%); „Zdravstvo i socijalna zaštita“ (9,6%); „Mašinstvo i obrada metala“ (9,2%) i „Trgovina, ugostiteljstvo i turizam“ (8,3%).
Učenice su najčešće završavale obrazovanje za profile iz područja rada „Ekonomija, pravo i administracija“ (16,3%); „Zdravstvo i socijalna zaštita“ (15,1%) i „Trgovina, ugostiteljstvo i turizam“ (9,2%), a učenici „Elektrotehnika“ (22,3%); „Mašinstvo i obrada metala“ (16,2%) i „Trgovina, ugostiteljstvo i turizam“ i „Ekonomija, pravo i administracija“ (sa 7,5%, odnosno 7,2%).
Metodološka objašnjenja
Od kraja školske 2022/2023. i početka 2023/2024. godine, podaci o srednjem obrazovanju dobijeni su preuzimanjem podataka iz baze Ministarstva prosvete – Jedinstvenog informacionog sistema prosvete (JISP). Zaključno sa početkom školske 2022/2023, Republički zavod za statistiku je sprovodio redovna statistička istraživanja o srednjem obrazovanju, pri čemu su srednje škole dostavljale statističke izveštaje sa stanjem na početku i kraju školske godine.
Podaci prikazani u ovom saopštenju odnose se na nivo obrazovanja ISCED3 prema Međunarodnoj standardnoj klasifikaciji obrazovanja (The International Standard Classification of Education – ISCED2011).
Srednje obrazovanje i vaspitanje ostvaruje se u skladu sa ciljevima koji su definisani zakonom.
Delatnost srednjeg obrazovanja i vaspitanja obavlja se u srednjoj školi, koja može biti osnovana kao gimnazija, kao umetnička, kao stručna škola ili kao mešovita škola (gimnazija i stručna ili umetnička škola). U školi za učenike sa smetnjama u razvoju ostvaruje se obrazovanje i vaspitanje za odgovarajuća zanimanja učenika koji ovu školu pohađaju na osnovu mišljenja interresorne komisije za procenu dodatne obrazovne, zdravstvene i socijalne podrške učeniku, uz saglasnost roditelja.
Pod pojmom „učenik“ podrazumeva se redovni učenik. Redovni učenik je lice upisano u školu s ciljem da pohađa nastavu. Srednje obrazovanje se realizuje po područjima rada, a u okviru njih po odgovarajućim obrazovnim profilima.
Srednje obrazovanje se završava polaganjem ispita na državnom nivou.
Republički zavod za statistiku od 1999. godine ne raspolaže pojedinim podacima za AP Kosovo i Metohija, tako da oni nisu sadržani u obuhvatu podataka za Republiku Srbiju (ukupno).