Према подацима Анкете о радној снази, у трећeм кварталу 2024. године број запослених лица износио је 2 923 500, број незапослених 257 100, док је број становника ван радне снаге износио 2 455 900.
У односу на исти квартал претходне године, број запослених лица већи је за 61 300, док је број незапослених мањи за 25 300, а контингент становника ван радне снаге мањи за 62 100. Стопа запослености износила је 51,9%, што представља пораст од 1,4 процентних поена (п.п), док је стопа незапослености износила 8,1% и мања је за 0,9 п.п. Стопа становништва ван радне снаге износила је 43,6%, што представља смањење од 0,9 п.п.
У односу на други квартал 2024. године, дошло је до пораста броја запослених лица за 23 800 на рачун смањења становништва ван радне снаге за 28 500, док је број незапослених занемарљиво мањи у односу на претходни квартал (мање од 1 000 лица). Стопа запослености већа је за 0,5 п.п, док су стопе незапослености и становништва ван радне снаге смањене за 0,1 п.п, односно 0,4 п.п.
Укупна стопа неформалне запослености износила је 12,3%, при чему је стопа неформалне запослености у сектору пољопривреде износила 52,7%, а у секторима ван пољопривреде 6,1%.
Подаци у овом саопштењу пореде се са ревидираним подацима за 2023. годину и нису упоредиви са подацима објављеним у истоименим саопштењима током 2023. године. (детаљније у одељку: Ревизија)
(r) ревидирани подаци
Табела 1. Основни показатељи кретања на тржишту рада, III квартал 2024.
III квартал 2024 | Промене у односу на претходни квартал | Промене у односу на исти квартал претходне године | |
---|---|---|---|
% | п. п. | п. п. | |
Стопа активности | 56.4 | 0.4 | 0.9 |
Стопа запослености | 51.9 | 0.5 | 1.4 |
Стопа неформалне запослености - укупно | 12.3 | 0.5 | -0.5 |
Стопа неформалне запослености ван пољопривреде | 6.1 | 0.2 | -0.4 |
Стопа неформалне запослености у пољопривреди | 52.7 | 1.0 | -0.7 |
Стопа незапослености | 8.1 | -0.1 | -0.9 |
Стопа дугорочне незапослености | 4.0 | 0.2 | 0.2 |
Стопа становништва ван радне снаге | 43.6 | -0.4 | -0.9 |
НЕЕТ стопа (15-24) | 13.1 | 1.6 | 0.2 |
НЕЕТ стопа (15-29) | 15.0 | 1.4 | -0.8 |
Табела 2.Становништво старости 15 и више година, према радном статусу, III квартал 2024.
III квартал 2024 | Промене у односу на претходни квартал | Промене у односу на исти квартал претходне године | |||
---|---|---|---|---|---|
(у хиљ.) | (у хиљ.) | % | (у хиљ.) | % | |
Укупно становништво | 5636.5 | -5.5 | -0.1 | -26.1 | -0.5 |
Активно становништво | 3180.6 | 23.1 | 0.7 | 36.0 | 1.1 |
Запослена лица | 2923.5 | 23.8 | 0.8 | 61.3 | 2.1 |
Формално запослени - укупно | 2564.6 | 8.1 | 0.3 | 68.8 | 2.8 |
Формално запослени ван пољопривреде | 2379.9 | 6.0 | 0.3 | 63.6 | 2.7 |
Формално запослени у пољопривреди | 184.7 | 2.1 | 1.2 | 5.2 | 2.9 |
Неформално запослени - укупно | 359.0 | 15.7 | 4.6 | -7.4 | -2.0 |
Неформално запослени ван пољопривреде | 153.5 | 5.8 | 3.9 | -6.8 | -4.2 |
Неформално запослени у пољопривреди | 205.5 | 10.0 | 5.1 | -0.6 | -0.3 |
Незапослена лица | 257.1 | -0.7 | -0.3 | -25.3 | -9.0 |
Становнишво ван радне снаге | 2455.9 | -28.5 | -1.1 | -62.1 | -2.5 |
У трећем кварталу 2024. године анкетирано је 12 600 домаћинстава, односно 28 035 лица старости 15 и више година.
Правила заокруживања
Резултати Анкете о радној снази публикују се заокружени на хиљаде, с једним децималним местом. Укупне вредности (сумари) не слажу се увек са збиром појединачних података, обзиром на то да се дате оцене у статистичким публикацијама израчунавају коришћењем незаокружених бројева (што даје прецизније податке).
Ревизија података АРС-а
У 2023. и 2024. години спроведене су две ревизије: постпописна ревизија и ревизија података услед унапређења методолошких процедура.
У 2023. години оцене из Анкете о радној снази израчунавале су се на основу демографских процена за 2022. годину, заснованих на Попису становништва, домаћинстава и станова из 2022. године, док су, закључно са четвртим кварталом 2022. године, коришћене демографске процене засноване на Попису из 2011. године.
Taкође, до 2023. године оцене за референтни квартал израчунавале су се на основу демографских процена за годину која претходи посматраној години. Због унапређења квалитета демографских процена у смислу благовремености података, од 2024. године омогућено је да се оцене за референтни квартал израчунавају на основу демографских процена за сам референтни квартал.
Ради обезбеђивања упоредивости извршена је ревизија података за период пре 2024. године.
Ревизија на микро подацима, односно на нивоу пондера, извршена је за период 2021‒2023. године, док је за период 2011‒2020. године извршена ревизија само основних индикатора. Разлог за ово је промена методологије Анкете о радној снази (АРС) 2021. године, као и бројне друге методолошке промене у периоду 2011-2020.
Ревидирани подаци од 2021. године, као и ревидирани подаци основних индикатора од 2011. до 2020. године налазе се у бази података на сајту РЗС: База података
Више информација о свим ревизијама од 2021. године као и упоредни преглед основних индикатора пре и после ревизија могу се пронаћи на сајту РЗС на линку: Ревизија
Методолошка објашњења
Анкета о радној снази представља најобухватнији и једини међународно упоредиви инструмент за праћење кретања на тржишту рада, којим се региструју демографске и социоекономске карактеристике становништва старијег од 15 година.
Главни циљ ове анкете је оцењивање обима радне снаге, тј. запосленог и незапосленог становништва, при чему се под запосленошћу подразумева рад и у формалном и у неформалном сектору.
Поред тога, ово истраживање бави се карактеристикама запослености (професионалним статусом запослених лица, њиховом делатношћу, занимањем, правима која остварују на послу) и незапослености (стеченим образовањем, дужином тражења посла, претходним радним искуством), као и карактеристикама лица ван радне снаге ‒ образовањем, старошћу, извором прихода и спремношћу да се укључе на тржиште рада.
Лица (старости 15–89 година) која су најмање један сат у посматраној седмици обављала неки плаћени посао (у новцу или натури), као и лица која су имала запослење, али која су у тој седмици била привремено одсутна са посла, сматрају се запосленим лицима.
Стопа запослености представља удео запослених у укупној посматраној популацији (становништву старом 15 и више година).
Неформалном запосленошћу сматра се рад у нерегистрованим пословним субјектима, рад у регистрованим пословним субјектима без уговора о раду, као и рад неплаћених породичних радника.
Стопа неформалне запослености представља удео неформално запослених у укупној запослености.
Незапослена лица су она лица (старости 15–74 године) која нису обављала ниједан плаћени посао у посматраној седмици, активно су тражила посао током четири седмице које су претходиле посматраној седмици, и у могућности су да почну да раде у року од две седмице након истека посматране седмице.
Стопа незапослености представља удео незапослених у радној снази (запослени и незапослени).
Стопа дугорочне незапослености представља удео лица незапослених дуже од годину дана у радној снази (запослени и незапослени).
Стопа NEET подразумева учешће лица старости 15‒24 године (или 15‒29 година) која нису запослена, нису на школовању, нити су на обуци, у укупној популацији тог узраста.
Активно становништво (радну снагу) чине сва запослена и незапослена лица.
Стопа активности (учешћа радне снаге) представља удео активног становништва у укупној посматраној популацији (становништву старом 15 и више година).
Становништво ван радне снаге чине сва лица у посматраној популацији (старости 15 и више година) која нису сврстана у запослено или незапослено становништво. У становништво ван радне снаге спадају студенти, пензионери, лица која обављају кућне послове, као и остала лица која у посматраној седмици нису обављала ниједан плаћени посао, нису активно тражила посао или нису била у могућности да почну да раде у року од две седмице након истека посматране седмице.
Стопа становништва ван радне снаге представља удео становништва ван радне снаге у укупној посматраној популацији (становништву старом 15 и више година).
Више информација о методологији Анкете доступно је на адреси: Методологија
Републички завод за статистику од 1999. године не располаже подацима за АП Косово и Метохија, тако да они нису садржани у обухвату података за Републику Србију (укупно).