SAOPŠTENJE
Potrošnja, prihodi i uslovi života - Prihodi i uslovi života
16.10.2023
Konačni rezultati Periodika objavljivanja: godišnja

Siromaštvo i socijalna nejednakost, 2022.

U 2022. godini stopa rizika od siromaštva iznosila je 20,0%, i u odnosu na 2021. godinu niža je za 1,2 procentna poena. Stopa rizika od siromaštva ili socijalne isključenosti iznosila je 28,1%, i u odnosu na 2021. godinu niža je za 0,3 p. p.

U 2022. godini stopa rizika od siromaštva iznosila je 20,0%, i u odnosu na 2021. godinu niža je za 1,2 procentna poena. Stopa rizika od siromaštva ili socijalne isključenosti iznosila je 28,1%, i u odnosu na 2021. godinu niža je za 0,3 p. p.

1. Osnovni pokazatelji siromaštva i socijalne isključenosti

  2018 2019 2020 2021 2022
Stopa rizika od siromaštva, %24.323.221.721.220.0
Stopa rizika od siromaštva ili socijalne isklјučenosti, %33.931.129.828.428.1
Prag rizika od siromaštva (mesečni prosek), RSD1661519381220002406426509

1) Stopa rizika od siromaštva ili socijalne isključenosti modifikovana je u skladu sa novim ciljem strategije EU 2030. Detaljnije u metodološkim objašnjenjima, kao i na linku: Glossary: At risk of poverty or social exclusion (AROPE) - Statistics Explained (europa.eu).

Stopa rizika od siromaštva predstavlja procenat lica čiji je raspoloživi ekvivalentni prihod niži od praga rizika od siromaštva, koji je u 2022. iznosio 26 509 dinara prosečno mesečno za jednočlano domaćinstvo. Ova stopa ne pokazuje koliko lica je stvarno siromašno, već koliko njih ima prihod niži od praga prizika od siromaštva.

Prag rizika od siromaštva za domaćinstvo s dvoje odraslih i jednim detetom mlađim od 14 godina iznosio je 47 715 dinara, dok je za četvoročlano domaćinstvo s dvoje odraslih i dvoje dece mlađe od 14 godina iznosio 55 668 dinara.

Stopa rizika od siromaštva ili socijalne isključenosti pokazuje procenat lica koja su u riziku od siromaštva, ili su izrazito materijalno i socijalno uskraćena, ili žive u domaćinstvima veoma niskog intenziteta rada.

Posmatrano prema starosti, lica stara 65 i više godina bila su najviše izložena riziku od siromaštva – 22,6%, kao i lica starosti od 55 do 64 godine – 21,6%. Najnižu stopu rizika od siromaštva imala su lica starosti od 25 do 54 godine – 17,9%.

Prema tipu domaćinstva, najvišu stopu rizika od siromaštva imala su jednočlana domaćinstva koja čine lica stara 65 i više godina – 37,5%, a najnižu stopu rizika od siromaštva imala su domaćinstva koja čine tri ili više odraslih osoba – 15,4%.

Stopa rizika od siromaštva prema najčešćem statusu u aktivnosti, za lica stara 18 i više godina, pokazuje da je 49,2% nezaposlenih lica bilo izloženo riziku od siromaštva. Samozaposlena lica imala su veću stopu rizika od siromaštva od lica zaposlenih kod poslodavca, 11,2% u odnosu na 5,6%. Za penzionere ova stopa iznosila je 19,7%.

Stopa rizika od siromaštva ili socijalne isključenosti, %

2. Pokazatelji siromaštva i socijalne isključenosti

  2018 2019 2020 2021 2022
Stopa rizika od siromaštva, %24.323.221.721.220.0
Prag rizika od siromaštva (mesečni prosek), RSD
   Jednočlano domaćinstvo1661519381220002406426509
   Domaćinstvo s dvoje odraslih i jednim detetom, mlađim od 14 godina2990734886396004331547715
   Dve odrasle osobe sa dvoje dece mlađe od 14 godina3489240700462005053355668
Stopa rizika od siromaštva ili socijalne isklјučenosti, %33.931.129.828.428.1
Stopa rizika od siromaštva pre socijalnih transfera, %
   Socijalni transferi nisu uklјučeni u prihod29.628.326.729.525.3
   Penzije i socijalni transferi nisu uklјučeni u prihod48.746.644.846.441.5
Relativni jaz rizika od siromaštva 37.432.127.128.325.7
Kvintilni odnos S80/S208.66.56.15.95.5
Gini koeficijent 35.633.333.333.332.0
Stopa trajnog rizika od siromaštva19.615.914.516.512.9

3. Stopa rizika od siromaštva prema polu i starosti, 2022.

%
  Ukupno Muško Žensko
Ukupno20.019.320.7
   0–1720.320.120.6
   18–6419.018.819.2
   18–2420.418.422.3
   25–5417.917.817.9
   55–6421.622.221.1
   65 i više godina22.620.024.6



Metodološka objašnjenja

 

Referentni izvor podataka za obračun indikatora siromaštva, socijalne isključenosti i uslova života je godišnje istraživanje Anketa o prihodima i uslovima života (SILK). Anketa je usklađena sa regulativama Evropske unije i Evrostatovom metodologijom, propisanima za ovo istraživanje EU-SILC (Statistics on Income and Living Conditions).

Indikatori siromaštva i socijalne isključenosti koji su objavljeni u ovom saopštenju izračunati su na osnovu podataka dobijenih iz Ankete sprovedene u 2022. godini.

Obračun praga rizika od siromaštva, stope rizika od siromaštva i ostalih monetarnih indikatora zasniva se na prihodima koji su ostvareni u domaćinstvima u 2021. godini.

Referentni period

Anketa u 2022. godini sprovedena je na uzorku od 5 976 domaćinstava, od kojih je anketirano 5 037 domaćinstava, odnosno 13 423 lica starosti 16 i više godina.

Pod domaćinstvom se podrazumeva svaka porodična ili druga zajednica lica, koja zajedno stanuju i zajedno troše sredstva za podmirivanje osnovnih životnih potreba (ishrana, stanovanje i sl.), bez obzira na to da li se svi članovi stalno nalaze u mestu gde je nastanjeno domaćinstvo, ili neki od njih privremeno borave u drugom mestu u zemlji ili u inostranstvu, zbog rada, školovanja ili nekog drugog razloga.

Pojam „izdržavana deca“ odnosi se na lica mlađa od 18 godina, kao i na lica stara od 18 do 24 godine koja žive s barem jednim roditeljem i ekonomski su neaktivna.

Ekvivalentni prihod je ukupni raspoloživi prihod domaćinstva ravnomerno raspodeljen među članovima domaćinstva prema modifikovanoj skali ekvivalencije Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj (Organisation for Economic co-operation and DevelopmentOECD). Prema ovoj skali, prvi odrasli član domaćinstva dobija vrednost 1, ostali odrasli članovi stari 14 i više godina vrednost 0,5 i deca ispod 14 godina vrednost 0,3. Prihod domaćinstva ne uključuje prihod u naturi.

Prag rizika od siromaštva (relativna linija siromaštva) predstavlja 60% medijane ekvivalentnog prihoda i izražava se u dinarima.

Do 2020. godine, za praćenje napretka u ostvarivanju ciljeva Strategije EU 2020 korišćen je indikator „Stopa rizika od siromaštva ili socijalne isključenosti“. Od 2021. godine, u skladu sa novom strategijom EU 2030, za praćenje ostvarivanja ciljeva koristi se modifikovani indikator „Stopa rizika od siromaštva ili socijalne isključenosti“, koji se obračunava prema izmenjenoj metodologiji.

Prema novoj metodologiji za izračunavanje kompozitnog indikatora „Stopa rizika od siromaštva ili socijalne isključenosti“, obračun „Stope rizika od siromaštva“ ostao je nepromenjen, „Stopa izrazite materijalne uskraćenosti“ zamenjena je „Stopom izrazite materijalne i socijalne uskraćenosti“, a „Stopa veoma niskog intenziteta rada“ izračunava se po izmenjenoj metodologiji.

Stopa rizika od siromaštva ili socijalne isključenosti (AROPE) pokazuje procenat lica koja su u riziku od siromaštva, ili su izrazito materijalno i socijalno uskraćena, ili žive u domaćinstvima veoma niskog intenziteta rada.

Stopa rizika od siromaštva predstavlja procenat lica čiji je ekvivalentni raspoloživi prihod niži od praga rizika od siromaštva. Ova stopa ne pokazuje koliko lica je stvarno siromašno, već koliko njih ima prihod niži od praga rizika od siromaštva.

Stopa materijalne i socijalne uskraćenosti pokazuje procenat lica koja žive u domaćinstvima, koja nisu u finansijskoj mogućnosti da sebi priušte najmanje pet od 13 stavki materijalne i socijalne uskraćenosti. Prema novoj metodologiji, stavke materijalne i socijalne uskraćenosti (sedam na nivou domaćinstva i šest na nivou lica) jesu:

  1. nemogućnost domaćinstva da sebi priušti adekvatno zagrevanje stana,
  2. nemogućnost domaćinstva da priušti zamenu dotrajalog nameštaja,
  3. nemogućnost domaćinstva da sebi priušti automobil,
  4. nemogućnost domaćinstva da svim članovima priušti nedelju dana odmora van kuće bar jednom godišnje,
  5. nemogućnost domaćinstva da podmiri neočekivani trošak u iznosu od 24 000 dinara, koji bi bio plaćen iz budžeta domaćinstva,
  6. nemogućnost domaćinstva da sebi priušti meso ili ribu u obroku (ili njihovu vegeterijansku zamenu) svakog drugog dana,
  7. kašnjenje sa plaćanjem rente, ratue za stambeni ili potrošački kredit ili računa za komunalnie usluge, za stan u kojem domaćinstvo živi,
  8. nemogućnost lica da zameni iznošenu garderobu novom,
  9. nemogućnost lica da sebi priušti dva para adekvatne obuće za svakodnevne aktivnosti (uključujući jedan par koji je za sve vremenske prilike),
  10. nemogućnost lica da svake nedelje potroši manju količinu novca, za sopstvene potrebe,
  11. nemogućnost lica da se redovno bavi nekom slobodnom aktivnošću,
  12. nemogućnost lica da se okupi sa prijateljima/porodicom na piću/ručku/večeri, barem jednom mesečno,
  13. nemogućnost lica da, u domaćinstvu, ima pristup internetu.

Stopa izrazite materijalne i socijalne uskraćenosti pokazuje procenat lica koja žive u domaćinstvima, koja nisu u finansijskoj mogućnosti da sebi priušte najmanje sedam od 13 stavki materijalne i socijalne uskraćenosti.

Intenzitet rada predstavlja broj meseci u kojima su svi radno sposobni članovi domaćinstva radili u referentnom periodu u odnosu na teoretski broj meseci u kojima su članovi domaćinstva mogli da rade. Intenzitet rada može biti veoma nizak (0‒0,20), nizak (0,20‒0,45), srednji (0,45‒0,55), visok (0,55‒0,85) i veoma visok (0,85‒1).

Prema novoj metodologiji, promenjena je starosna granica lica za obračun indikatora sa 0–59 godina na 0–64 godine i proširen je obuhvat radno sposobnih članova domaćinstava. Radno sposobni članovi domaćinstava su lica starosti 18–64 godine, isključujući: studente (starosti 18–24 godine), lica koja su prema najčešćem statusu u aktivnosti penzioneri ili primaju penziju (osim porodične penzije), kao i lica starosti 60–64 godine koja su neaktivna i žive u domaćinstvima u kojima je glavni izvor prihoda penzija (isključujući porodičnu penziju).

Veoma nizak intenzitet rada odnosi se na domaćinstva u kojima su radno sposobni članovi radili manje od 20% od ukupnog broja meseci u kojima su mogli da rade tokom referentnog perioda.

Relativni jaz rizika od siromaštva predstavlja razliku između praga rizika od siromaštva i medijane ekvivalentnog raspoloživog prihoda lica koja su ispod praga rizika od siromaštva.

Kvintilni odnos (S80/S20) poredi ukupan ekvivalentni raspoloživi prihod najvišeg prihodnog kvintila (20% stanovništva s najvišim ekvivalentnim raspoloživim prihodom) sa ukupnim ekvivalentnim raspoloživim prihodom najnižeg prihodnog kvintila (20% stanovništva s najnižim ekvivalentnim raspoloživim prihodom).

Gini koeficijent predstavlja meru nejednakosti raspodele prihoda. Vrednost ovog koeficijenta kreće se u intervalu od 0 do 100. Kada bi njegova vrednost bila 0, to bi značilo da je postignuta idealna raspodela prihoda i da sva lica imaju isti prihod. Kako se vrednost Gini koeficijenta povećava, tako se povećava i prihodna nejednakost.

Stopa trajnog rizika od siromaštva predstavlja procenat lica koja su u riziku od siromaštva u tekućoj godini i koja su u najmanje dve od tri prethodne godine bila u riziku od siromaštva.

Najčešći status u aktivnosti za lica stara 18 i više godina, odnosno na status aktivnosti lica u kojem je ono provelo najmanje sedam meseci tokom referentnog perioda.

Disperzija oko praga rizika od siromaštva pokazuje osetljivost stope rizika od siromaštva na izbor praga siromaštva – 40%, 50%, 70% medijane ekvivalentnog raspoloživog prihoda.

Stopa subjektivnog siromaštva (mogućnost domaćinstva da „sastavi kraj s krajem“) predstavlja subjektivni osećaj domaćinstva o teškoćama sa kojima se suočava u nastojanju da plaća svoje redovne i neophodne troškove, uzimajući u obzir ukupna primanja svih članova domaćinstva.

Finansijsko opterećenje budžeta domaćinstva troškovima stanovanja odnosi se na subjektivnu procenu domaćinstva u kojoj meri troškovi stanovanja predstavljaju finansijsko opterećenje za domaćinstvo. Troškovi stanovanja obuhvataju ratu za otplatu stambenog kredita, rentu, izdatke za komunalne usluge, izdatke za usluge povezane sa stanovanjem, kao i izdatke za redovno održavanje stana.

Republički zavod za statistiku od 1999. godine ne raspolaže pojedinim podacima za AP Kosovo i Metohija, tako da oni nisu sadržani u obuhvatu podataka za Republiku Srbiju (ukupno).